مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی – پایان نامه رشته الهیات- فقه و فلسفه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

حكومت ديني در انديشه سياسي اسلام

با مراجعه به متون ديني و سيرۀ پيشوايان معصوم ‰ در مي‌یابيم كه ماهيت و ساختار حكومت ديني درانديشه سياسي اسلام با سایر حكومت­ها، تفاوت اساسي دارد و اسلام، حكومتي را ديني مي­داند كه اوّلاً، حاكمان آن از راه‌هاي معينِ نصب الهي و مقبوليت مردمي، قدرت را به دست گيرند. ثانیاً، حاكمانش داراي ويژگي­ها و صلاحيت­هاي معين و تعريف شده در نصوص ديني باشند، ثالتاً، در حكومت داري شيوه‌ها و هنجار­هاي تبيين شده، در منابع ديني را رعايت كنند.[1]

علامه­جعفريŠ در اين مورد مي‌گويد: «منظور از حاكمیت خداوندي، بروز اداره خداوند بوسيله پيامبران و عقول و وجدان­هاي سلیم در جوامع بشري و اجراي آن بوسيله خود انسان هاست»[2] يعني حكومت ديني همان اعمال حاكميت الهي در روي زمين است.

شهيد­مطهريŠ درباره حكومت ديني مي‌گويد:

«حكومت ديني، ماهيتي ديني و الهي دارد؛ يعني در تمام جهات مادي و معنوي و سياسي و عقيدتي، روح و هويتي اسلامی دارد و تداوم به ثمر رسيدن آن نيز بر اساس دين امكان پذير است.»[3]

امام­خميني€ در باره حاكمان و قانون حكومت ديني اين چنين مي‌فرمايد:

متن کامل در سایت امید فایل 

«حكومت اسلام حكومت قانون است، در اين طرز حكومت، حاكميت منحصر به خداست و قانون، فرمان و حكم خداست. قانون اسلام يا فرمان خدا بر همه افراد و بر دولت اسلامي حكومت تام دارد. همه افراد از رسول اكرم… گرفته تا خلفاي آن حضرت و ساير افراد تا ابد تابع قانون هستند همان قانوني كه از طرف خداي متعال نازل شده و در لسان قرآن و نبي اكرم… بيان شده است.»[4]

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

این نوشته در پایان نامه ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.