دانلود پایان نامه الهیات- فقه و فلسفه : تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

متن کامل در سایت امید فایل 

 تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

خیر بودن هر چیز خوش آیند و نیک

«إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ـ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ـ وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا»[1]؛ به راستی که انسان حریص و کم طاقت آفریده شده است، چون صدمه­ای به او رسد عجز و لابه کند و چون خیری به او رسد بخل ورزد.

«لَا يَسْأَمُ الْإِنسَانُ مِن دُعَاء الْخَيْرِ وَإِن مَّسَّهُ الشَّرُّ فَيَؤُوسٌ قَنُوطٌ»[2]؛ انسان از دعای خیر خسته نمی­شود، و چون آسیبی به او رسد مأیوس و نومید می­گردد.

در این دو آیه مراد از خیر هر چیز خوش آیند، نعمت و مورد پسند می­باشد. هلوع به معنای «شدت حرص» است و حرص که جزء طبیعت انسان و از فروع حب به ذات است به خودی خود از رذائل اخلاقی نیست، بلکه وسیلة کمال انسان است، اما هنگامی که این صفت در مسیر انحرافی قرار گیرد و به جای اینکه مثلاً در طلب علم و تقوا حرص داشته باشد، در طلب مادیات حریص شد، از رذائل اخلاقی شمرده می­شود. در این آیه، خداوند می­فرماید: انسانها هنگامی که خیری به آنها می­رسد به جای آنکه دیگران را از آن خیر بهره­مند کنند، بخل    می­ورزند و مانع خیر دیگران می­شوند.

انسان یک حالتی دارد که هرگز تنور حرص او از گرمی نمی­افتد، هر چه بیشتر پیدا  می­کند، باز بیشتر می­خواهد و هر چه به او بدهند باز سیر نمی­شود، اما اگر دنیا به او پشت کند، نعمتهای او زائل گردد، و شرّ و بدی و فقر و تنگدستی دامن او را بگیرد، به کلّی مأیوس و ناامید می­شود.[3]

 

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

این نوشته در پایان نامه ارشد ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.