پایان نامه نقش آمیخته بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان- قسمت 2

; (پیشینه  تحقیق)  فراهم آمده است (خاکی، 1388). این تحقیق به دنبال بررسی نقش آمیخته بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری در استان گیلان می باشد.

آمیخته بازاریابی مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت آنها را درهم می آمیزد تا پاسخگوی بازار مورد هدف باشد. به بیان دیگر آمیخته بازاریابی دربرگیرنده تمامی کارهایی است که شرکت ها می توانند انجام دهند تا بر میزان تقاضا برای محصولات و خدماتشان اثر بگذارند. مک کارتی در اوایل دهه 1960، آمیخته بازاریابی را با چهار متغیر شناخته شده به عنوان 4P طبقه بندی کرد (Yelkur, 2013).

  • محصول: محصول هر چیزی است که برای رفع نیاز یا خواسته ای به مشتریان عرضه می شود، به عبارتی دیگر، محصول بیشتر به معنای رضایت مشتری است تا کالای فیزیکی. خدمات و محصولات گردشگری بایستی دارای تنوع، کیفیت و جذابیت کافی برای بازدیدکنندگان باشد.
  • قیمت و سایر هزینه های مشتری: عبارت است از مبلغی که بایت محصول یا خدمت به حساب شخص یا سازمان منظور می شود. به عبارتی دیگر، عنصر قیمت برابر است با مجموع ارزش هایی که مصرف کننده در ازای بهره مند شدن از مزایای حاصل از داشتن یک محصول یا خدمت از دست می دهد. قیمت عنصر غالب و انعطاف پذیری است که درآمد و سهم بازار را برای سازمان تعیین می کند. در صنعت گردشگری تقریبا یک قیمت مشخص برای محصولات و عوامل ارتقایی و تخفیف ها وجود دارد. قیمت گذاری به دلیل گسترش رقابت در بسیاری از بازارهای گردشگری داخلی و بین المللی، به طور فزاینده ای به یکی از عوامل مهم آمیزه بازاریابی تبدیل شده است.
  • مکان: تحویل محصول به مشتری به اخذ تصمیمات مربوط به زمان و مکان مربوط است که با توجه به ماهیت تامین خدمات، کانال های توزیع ممکن است فیزیکی یا الکترونیکی باشد. در واقع؛ این عنصر در صنعت گردشگری شامل مکان و همچنین بازه زمانی ارایه خدمات گردشگری می باشد.
  • ترفیع: این عنصر برای آگاهی مشتریان از محصولات، برانگیختن تمایل و تقاضای آنها و به طور کلی محرکی است برای خرید محصول به طور مستقیم یا از طریق کانال های توزیع. شاید ذکر این نکته که عنصر ارتقا و ترویج اولین عنصر و نقطه ی آغازین بازاریابی گردشگری است که گردشگری را از فوه به فعل در می آورد، اغراق آمیز نباشد. ترفیع شامل: فروش شخصی، روابط عمومی، تبلیغات و ترویج فروش است (Wolf, 2011).

 نظریه پردازان بازاریابی خدمات، مطالعات بسیاری را در زمینه تفاوت بین بازاریابی خدمات و بازاریابی محصولات انجام داده اند. در زمینه تفاوت بین بازاریابی خدمات و بازاریابی محصولات انجام داده اند. در خصوص محصولاتی که از جنس خدمات هستند، آمیخته بازاریابی گسترده تری مطرح می باشد (آچاک و همکاران، 1393).

بازاریابی گردشگری به دلیل ماهیت تقاضای گردشگران و مشخصات خاص فعالیت های عرضه کنندگان به وجود آمده است. عرضه و تقاضا در این صنعت ویژگی های خاص خود را دارد و آن را نسبت به سایر صنایع متمایز می کند. بازاریابی گردشگری به کارگیری مفاهیم مناسب بازاریابی جهت اتخاذ راهبردهایی به منظور جذب گردشگران به یک مقصد و شامل پیش بینی نیازها و جلب رضایت گردشگران فعلی و آتی است. بازاریابی در حقیقت، تلاشی برای رضایت گردشگران است و به سازمان های گردشگری در ایجاد یک سیستم ارتباطی موثر با گردشگران بالقوه و بالفعل کمک می کند. اما در این نوع بازاریابی به جای انتقال محصول به مشتری، مشتری باید به سمت محصول حرکت کند، مسافرت سهم عمده ای از وقت و پول فرد که مربوط به سفر و تفریح است را به مصرف می رساند و بازاریابی در گردشگری نقش مهمی در تصمیمات مردم درخصوص مسافرتشان دارد (Salleh et al., 2013).

از سوی دیگر صنعت گردشگری می تواند تاثیر مهمی بر افزایش اشتغال، درآمدهای مرتبز با مکان های اقامتی و نیز درآمدهای دولتی کشورها داشته باشد. به عبارتی، گردشگری به دو صورت بر اقتصاد منطقه تاثیرگذار است: 1) مستقیم: درآمد حاصل از آن، بخشی از تولید ناخالص داخلی محسوب شده و مستقیما بر رشد اقتصادی آن کشور تاثیر می گذارد. 2) غیرمستقیم: اگر گردشگری، به دلیل تعامل زیاد با دیگر فعالیت های اقتصادی، دچار رونق شود، سایر فعالیت های اقتصادس که به آن کالا یا خدمت ارایه می دهند یا محصول آن را مصرف می کنند، همراه با آن حرکت خواهند نمود. به عبارتی، گردشگری می تواند به عنوان موتوری برای رشد اقتصادی عمل نماید که سایر فعالیت ها را نیز به دنبال خود رو به جلو خواهد راند (آچاک و همکاران، 1393).

لذا با توجه به اهمیت توسعه صنعت گردشگری در کشور و تاثیراتی که عناصر آمیخته بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری دارد، محقق درصدد پژوهش دراین زمینه می باشد.

تعداد صفحه :131

قیمت :37500 تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  [email protected]