
عنوان پایان نامه :
بررسی رابطه استراتژیهای رقابتی و بستهبندی کالاها
یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :
مباني نظري بستهبندي محصول
بستهبندي به عنوان يكي از ابزارهاي مهم بازاريابي شناخته مي شود و شركتها و دولتها براي افزايش توان رقابتي خود در بازارهاي داخلي و خارجي از آن سود مي برند. امروزه از بستهبندي فقط براي محافظت از كالا استفاده نمي شود، بلكه براي آن نقشها و مسؤوليت هاي زيادي قائلند از جمله اينكه ارزش افزوده ايجاد كند و به خريدار پرستيژ و اطلاعات دهد. بايد مشتري را جلب كند، جذابيت داشته باشد، شخصيت و شأن مشتري را حفظ كند و به مصرف كننده احترام بگذارد. فرهنگ و ارزشها را در كشور هدف در نظر داشته باشد و از فرهنگي استفاده كند كه براي مردم لذتبخش است. نوع و جنس مواد اوليه از نظر بهداشتي و ايمني مناسب انتخاب شود و سلامتي در مورد مصرف را تضمين كند. گفتني است نبايد هزينه بستهبندي آنقدر زياد باشد كه بهاي فروش كالا را نسبت به كالاهاي مشابه غيرقابل رقابت كند. بايد طوري طراحي شود كه دسترسي به كالا راحت و به راحتي قابل حمل باشد، به خود كالا لطمه نزند و مطابق با استانداردها، مقررات بازار و كشور مورد نظر باشد. (شفقي زاده، 1389)
بستهبندي محصول نقش عمدهاي در تضمين سلامتي و ارتقاي محصول دارد. بستهبندي بايد چنان طراحي شود که محصول در شرايط مناسب باقي بماند. طراحي بستهبندي به خواص مکانيکي، شيميايي و فيزيکي محصول که بستهبندي مي شود ارتباط دارد. نوع و ترکيب بستهبندي در ارتقاي کيفيت محصول مهم است. تحليل جنبه هاي انتخاب و طراحي بستهبندي براي يک بازار نيازمند داشتن اطلاعاتي درباره شيوه هاي تجارت، جمعيت قيمت ها نياز مشتري و شرايط محيطي و قانوني مي باشد.