پایان نامه رشته الهیات- فقه و فلسفه : مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

حكومت ديني در انديشه سياسي غرب

حكومت ديني يا تئوكراسي، نوع خاصي از حكومت است كه در آن، خدا مبناي سياسي يك مملكت است و در آن حكومت، عالي­ترين مرجع روحاني (نبي، خليفه، پاپ) علاوه بر اين كه مرجع ديني جامعه است، فرمانروايي و قدرت مطلق سياسي را نيز در دست دارد و دستگاه‌هاي اداري و قضايي او فرمان­هاي خداوند را كه از راه وحي رسيده است، تفسير و اجرا مي­كنند.[1]

بر اساس اين ديدگاه، شاه، نايب و نماينده خداست و مردم بايد از او اطاعت كنند و او را حرمت گزارند. در اين جهان فراتر از فرمانروا نيست. فرمان او قانون است و همه اعمال او به حق است. سرپيچي از فرمان فرمانروا، مخالف با اراده الهي است، جنايت است، گناه است.[2]

روحانيان مسيحي و آباء كليسا، دولت و مذهب را مكمّل هم دانسته و تنها دولتي را مشروع دانسته‌اند كه منشأ الهي داشته و در جهت اهداف كليسا حركت كند. و نويسندگان قرون وسطا، با اتكاي به همين نظر الهي، سلاطين مستبد را حمايت مي‌كردند و پادشاه را «ظل الله» مي‌دانستند و مي‌گفتند: سلاطين از جانب خدا مأمورند تا مملكت را به نمايندگي از خدا اداره نمايند و تنها در مقابل خدا مسئولند، نه مردم و اين نمايندگي درانحصار آنهاست و قابل انتقال به ديگران نيست. چون سلاطين نايب خدايند و مردم موكلفند بدون قيد و شرط فرمان آنها را اطاعت كنند.[3]

در اين نوع حكومت­ها، روحانيون و كشيشان تحت عنوان نمايندگان خداوند به حاكميت مي­پرداختند و ادعاي اين را داشتند كه با قدرت­هاي فوق طبيعت هم در ارتباطند. از اين­رو قدرت­هاي دنیوي را با امور اخروي به هم آميخته و حكومت الهي به وجود مي­آورند.[4]

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت pdf):

پایان نامه مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی