پایان نامه در مورد: اراده انگاری از کانت تا نیچه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور 

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

خود و خود ناب  همچون ارادة بیکران  :

فيشته با توجه به تقدم عقل عملي بر نظري و با عطف نظر به  مطالب كانت در باب من استعلايي و   خودانگيختگي مطلق  كه در اختيار و اراده آزاد جلوه گر مي گردد ، اذعان داشت كه كانت  كل آگاهي را بر مبناي وحدت استعلايي خود آگاهي بنيان نهاده است و اين وحدت عبارت است از فعل خود انگيخته اي كه پشت تمامي آگاهي قرار دارد . اينگونه فيشته فعاليتي را كه به نحو نامحدود و ناخود آگاه و به صورت يك انگيزه صرف[1] در  بنيان آگاهي  قرار دارد ، « خود » نام  مي نهد .

به اعتقاد فيشته حقيقت « خود » در عمل است و نه در وجود ، زيرا وجود  متضمن سكون و عدم حركت است و  اين يعني نيستي . بنابراين آنچه حقيقي است ، عمل است و  نه هستي و بودن . دليل وجود  « خود » عمل است و « خود » در ميدان عمل به اثبات مي رسد . او در عمل خود اثباتي اش  نيازمند ميداني است تا در آن دست به عمل زده و  با وسعت بخشيدن به جهان خويش به سوي كمال پيش برود .                 به اين نحو « خود » ، « غير- خود » را همچون ميداني براي عمل اخلاقي وضع مي كند ( ندیر ،1383 ،               ص 46 )

به این نحو « خود» به عنوان عملی خودانگیخته همان چیزی است که از نظر کانت تنها ایده عقل عملی که به نحو بی‌واسطه قابل ادراک است و ایده‌های دیگر بر بنیاد آن ضرورت می‌‌‌‌یابند ، یعنی ایده آزادی که دراعمال اخلاقی توسط  اراده آزاد متجلی می گردد . بنابراین « خود » همچون اراده آزاد در عمل اخلاقی متجلی می‌گردد . اما چرا « خود» صرفا در عمل اخلاقي ، متجلی می‌گردد ؟ زيرا چنانكه كانت نيز متذكر گشته بود، عمل آزادانه به عنوان خودانگيختگي مطلق ، صرفا در عمل اخلاقي كه تنها  بر بنياد اراده آزاد و  اختيار صورت مي گيرد  ،  ممكن مي گردد  .

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور