پایان نامه درباره:فلسفة اسلامی

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

اثبات روح برای انسان

شکی نیست در اینکه در داخل این هیکل محسوس که ما آن را انسان می­نامیم مبدئی برای حیات است که شعور و اراده آدمی مستند بدان است و خدای تعالی در آنجا که سخن از خلقت انسان به عنوان آدم دارد از این مبدأ تعبیر به روح و در بعضی موارد تعبیر به نفس نموده است. یک حقیقتی برای انسان وجود دارد که یک عمر به او می­گفتیم تو، شما، جنابعالی و امثال اینها. آیاتی در قرآن وجود دارد که یک جوهر اصیلی را برای انسان اثبات می­کند که انسانیت انسان به آن حقیقت اصیل است از جمله:

1- «ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ»[1]؛ آنگاه او را درست اندام کرد و از روح خویش در او دمید و برای شما گوش و دیدگان و دلها قرار دارد چه اندک سپاس می­گزارید.

منظور از تسویه، همان خلقت اعضا اوست که او را به حد اعتدال، دور از افراط و تفریط آفریده، مقصود «سوی» در این آیه و دیگر آیات (سوره انفطار آیه 7 و سوره اعلی آیه 2) تکمیل خلقت جسمانی و پرداخت آفرینش ظاهری اوست. بعداً روح را که از نظر شرافت و والایی به حدی رسیده است که خدا، آن را به خود نسبت می­دهد «من روحی» با تعبیر «نفخ» به کار برده یعنی خدا از روحی شریف و منسوب به خودش در او دمید. این روح غیر از بدن است. پس از نفخ روح موضوع شنیدن، دیدن، تدبر و تفکر را یادآور می­شود و می­گوید: «و جعل لکم السمع و الابصار و الافئده …» هر چند در این جمله از اعضا نام می­برد ولی مقصود آثار آنهاست که همان شنیدن، دیدن و تفکر کردن است.

2- « .. ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»؛[2] آنگاه جنین را در آفرینشی دیگر پدید آوردیم. آفرین بر خدا که بهترین آفرینندگان است.

این آفرینش دیگر در آیه که پس از تغییر و تحولاتی که در جنین روی می­دهد، رخ   می­نماید، همان مرحله تعلق روح و دمیدن روح انسانی در کالبد اوست که در آیات دیگر آن را به نفخ روح بیان کرده است.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم