پایان نامه با موضوع :فلسفة اسلامی

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

ضرورت مرگ

مرگ یکی از قوانین عمومی آفرینش است قانونی که برای همه انسانها و همه موجودات زنده است. قرآن، مرگ را به عنوان یکی از سنت های عمومی الهی می­داند.[1]

در مورد ضرورت مرگ قرآن می­فرماید «نَحْنُ قَدَّرْنَا بَيْنَكُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ عَلَى أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَكُمْ وَنُنشِئَكُمْ فِي مَا لَا تَعْلَمُونَ»[2]؛ مائیم که مرگ را میان شما قرار دادیم و بر ما نتوانید سبقت جست و می­توانیم امثال شما را به جای شما قرار دهیم و شما را به صورت آنچه نمی­دانید پدیدار گردانیم.

مراد از جمله «اَن نُبَدِّلَ اَمثالَکُم» این است که شما را با امثالی از بشر تبدیل کنیم و یا امثال شما را بجای شما تبدیل کنیم و به هر حال معنای آن این است که جماعتی از بشر را با جماعتی دیگر، نسلی را با نسل دیگر عوض و تبدیل کنیم، اخلاف بیایند جای اسلاف را بگیرند. خلقت خداوند بر اساس تبدیل امثال است یعنی طبقه­ای بمیرند و جا برای طبقه­ای دیگر باز کنند. اسلاف بمیرند و اخلاف به جای آنها قرار گیرند.[3]

در بحث از پدیده موت، به این نکته باید توجه داشت که پدیده­های موت و حیات نظام متعاقبی را در جهان هستی بوجود می­آورند. همواره مرگ یک گروه زمینه حیات را برای گروهی دیگر فراهم می­سازد. اگر مردمی که در هزار سال قبل می­زیستند، نمی­مردند نوبت زندگی به انسانهای امروز نمی­رسید. همچنانکه مردم امروز اگر جا تهی نکنند، امکان وجود برای آیندگان نخواهد بود. اگر گلهای سال گذشته از رویه زمین برچیده نشده بودند گلهای با طراوت و جوان سال جدید میدانی برای خودنمایی نمی­یافتند. ماده برای پذیرش حیات از لحاظ مکان، ظرفیت محدودی دارد. ماده جهان با سیر طبیعی و حرکت جوهری خویش، گوهرهای تابناک روح های مجرّد را پدید می آورد. روح مجرد، ماده را رها می­کند و به زندگی عالی­تر و نیرومندتری ادامه میدهد و ماده مجدداً گوهر دیگری در دامن خویش می­پروراند. در این نظام، جز تکامل و توسعه حیات چیزی نیست و این توسعه در نقل و انتقال ها انجام می­گیرد.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم