پایان نامه الهیات- فقه و فلسفه : معناشناسی واژگان قرآن در روایات اهل بیت (علیهم السلام)

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 معناشناسی واژگان قرآن در روایات اهل بیت (علیهم السلام)

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

مريد، مخلقه، غير مخلقه:

في تفسير على بن إبراهيم و قوله عز و جل: وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ اى يخاصم وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ مَرِيدٍ قال: المريد الخبيث، ثم خاطب الله عز و جل الدهرية و احتج عليهم فقال: يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ اى في شك فَإِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ قال: المخلقة إذا صارت تاما، و غير مخلقة قال: السقط. [1]

تفسیر علی بن ابراهیم و سخن خداوندعزّوجلّ: « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُجادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ»[2] بدین معنی است که بدون علم، به مخاصمه برمی­خیزند، یعنی به دشمنی می­پردازند و از هر شیطان مریدی پیروی می­کنند ـ مرید نیز همان متمرد وخبیث است ـ سپس خداوندعزّوجلّ فرقه­ی دهریه را مخاطب ساخته، بر آنان احتجاج آورده و فرموده است:«ای کسانی­که ایمان آورده­اید، اگر از برانگیخته شدن در ریب هستید» ریب به معنی شک است«پس بدانید که ما شما را از خاک آفریدیم، سپس از نطفه، سپس از علقه، پس از آن، از مضغه­ی مخلّقه وغیر مخلّقه» «مخلّقه» زمانی گفته می­شود که خلقتش تمام یافته باشد، و«غیر مخلّقه» نیز همان فرزند سقط شده است.

«مريد» در اين روايت به خبيث معنا شده و در منابع لغت نيز اين معنا براي اين كلمه عينا مطرح شده است: «و المَرِيدُ: الخبيثُ المتمرّد الشِّرِّير.»[3] و «مخلقه» در اين روايت به جنيني كه خلقتش تكامل يافته گفته شده كه در لغت نيز همين معنا آمده: «مُخلَّقة أَي تامّة الخلق»[4] «غير مخلقه» در مقبل مخلقه آمده و چنانچه در روايت آمده به معناي جنيني است كه خلقتش تكامل نيافته و سقط مي­شود.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

معناشناسی واژگان قرآن در روایات اهل بیت (علیهم السلام)