پایان نامه الهیات- فقه و فلسفه : سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور 

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

کانت معتقد است مادر اراده با مورد متفاوتی روبه رو می شویم . هنگامی که ما اراده می کنیم ، ابتدا ایده ای را از متعلق شناسایی در نظر می آوریم و سپس برای ایجاد متعلق واقعی از طریق فعل اقدام می کنیم . آنچه که که مورد توجه ماست و برای ما آشکار است ، دانش ما است و تا جایی که به هستی  مربوط است ، این دانش ما محصول متعلق های شناسایی ما نیست . به این نحو یک ایده آزادی ( اراده ) ضرورتاً با این ویژگی مشخص می گردد که بدون استثنا ئ همۀ متعلق های شناسایی بوسیلۀ این توانایی امکان شناخته شدن  را می یابد . ( Paton , 1936 , p 334  )

((كانت توضيح مي دهد كه عقل از طريق عليت فقط در اشياء اثر نمي گذارد بلكه معاني عقلي به عنوان علل فاعلي در امور اخلاقي نيز مؤثر هستند….. معاني با اينكه علل و ريشه هاي اشياء هستند در عين حال مجموعة امور در كل عالم با آنها به نحو كامل مطابقت و انسجام ندارد)) ( مجتهدی ، 1386 ، ص111

در واقع در كانت عليت آزاد نه تنها ناشي از تجربه نیست ، بلكه (( تجربه است كه حاصل و ناشي از اصل عليت است . همين اصل است كه به تجربه سازمان و نظم مي بخشد))(وال،1370، ص328)

بنابراين «ايده ها» تنها به عنوان شروط اجتناب ناپذير عقل عملي هستند . از اين منظر مي توان آنها را ذيل مفهوم «كمال» مطلق قرار داد كه از طرفي ضرورت رفتار اخلاقي را تعيين مي كنند و از طرف ديگر به عنوان ضابطه اي براي تشخيص نظام ارزشي اخلاق به كار  مي روند . اما عقل نظري تنها مي تواند نشان دهد كه اين فرصتها (ايده ها) تناقض ذاتي ندارند و همچنين تجربه ما نيز آنها را رد نمي كند . اما شناختي از آنها در اختيار ما نمي گذارد. به اين ترتيب از نظر او اين تصورات گرچه معرفتي فوق مفاهيم تجربي به ما نمي دهند، اما در عين حال نارسايي اين مفاهيم تجربي را براي ما آشكار مي كنند.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور