پایان نامه ارشد الهیات- فقه و فلسفه : تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

. ذات خداوند تبارک وتعالی و اسماء و صفات او

بزرگترین مصداق خیر که قرآن آن را خیر و منشأ تمام خیرات و برکات می­داند ذات خداوند است. «… وَ الله خَیرٌ وَ أبقی»[1]

و خدا بهتر و پایدارتر است. این آیه کلام ساحران می­باشد زمانی که به حضرت موسی (علیه السلام) ایمان آوردند و فرعون آنها را تهدید به کشته شدن کرد؛ گفتند: ما به پروردگارمان ایمان آورده­ایم برای اینکه گناهان ما را ببخشد. هدف ما پاک شدن از گناهان گذشته، از جمله مبارزه با پیامبر خدا است. ما از این طریق می­خواهیم، به سعادت جاویدان برسیم، ولی تو ما را تهدید به مرگ این دنیا می­کنی، ما این ضرر کم را در مقابل آن خیر عظیم پذیرا هستیم. آمرزش خدا، هم بهتر و هم دائمی­تر است، یعنی از هر خیری بهتر و از هر باقی­ئی باقی­تر است و اینکه تعبیر به کلمة جلاله «الله» کردند، بدین جهت بود که می­خواستند بگویند، خدا بهتر و باقی تر از هر چیزی است و چون ملاک خوبی و خوبتری، کمال است و کلمة الله به معنای ذات دارای جمیع صفات کمال است، در نتیجه خیر مطلق است، لذا مقام مناسبت داشت که اسم جلاله را تعبیر کردند.[2]

«قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاء وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاء وَتُعِزُّ مَن تَشَاء وَتُذِلُّ مَن تَشَاء بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»[3] ؛ بگو بار خدایا، توئی که فرمانروائی، هر کس را که می­خواهی فرمانروائی بخشی؛ و از هر که خواهی، فرمانروائی را بازستانی؛ و هر که را خواهی عزت بخشی؛ و هر که را خواهی، خوار گردانی؛ همة خوبیها به دست توست و تو بر هر چیز توانائی با توجه به الف و لام استغراق در «الخیر» و مقدم شدن خبر بر مبتدا نشان می­دهد که تمام خیرها و برکات و نیکیها و خوبیها در دست خداست و خیر فقط به دست خداست.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم