نقد و بررسي نظریه اعجاز قرآن در تفسير التحرير و التنوير – پایان نامه ارشد الهیات- فقه و فلسفه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 نقد و بررسي نظریه اعجاز قرآن  در تفسير التحرير و التنوير

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

ايجاز

شيوه قرآن اين گونه است که به منظور بيان معاني بلند خود، از موجزترين تعابير و الفاظ استفاده مي‌‌کند، به نحوي که گاه مي‌‌شود از يک لفظ يا تعبير، معاني و مقصودهاي زيادي برداشت کرد و اين رمز پويايي اين کتاب مقدس تاکنون مي‌‌باشد. نزول قرآن به اين وجوه فصيح نوعي از اعجاز است تا ترکيب‌هاي آن بر معاني مختلف که بر مقصود واحدي نازل شده‌اند دلالت کند. ابن عاشور نیز در اعجاز بلاغي به ايجاز بديع آيات، فراوان پرداخته است.

در آيه 14 آل عمران، {زُينَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ} آنچه براي مردم زينت داده شده شهوت است نه حب هواهای نفسانی، و اگر شهوت براي مردم زينت داده شد، مردم آن را دوست می‌دارند. در اين آيه ايجازی به کار رفته است که تقدیر آن این است که اگر شهوات بر مردم زینت داده شود پس آن را دوست داشته و به سمت آن تمایل خواهند یافت. اما مفسران از نظم آيه به اين شکل که توضيح داده شد سکوت کرده و اشاره‌اي بدان نکرده‌اند.[1]

ابن عاشور، همچنین، به تناسب آيه {إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللَّهِ الْاسْلَامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيا بَينَهُمْ وَ مَن يكْفُرْ بَِاياتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الحِْسَابِ}[2] و ارتباط آن با مجادله نصاري مي‌‌پردازد و بيان مي‌‌کند اين آيه از نظم عجيبي برخوردار است که مشتمل بر چند معناست. از جمله معاني‌اي که از آن برداشت مي‌‌شود، اين است که بايد از ايجاد اختلاف در دين بر حذر کرد و دوم اينکه اختلاف اهل کتاب بعد از حصول علم به کتاب آسماني‌شان بوده. اين يعني آن‌ها علم داشتند اما به بدفهمي در دين دچار شدند و به سبب اينکه آيه مشتمل بر تمام معاني باشد، متعلق اختلاف در آيه ذکر نشده است.[3]

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

نقد و بررسي نظریه اعجاز قرآن  در تفسير التحرير و التنوير