معناشناسی واژگان قرآن در روایات اهل بیت (علیهم السلام) – دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 معناشناسی واژگان قرآن در روایات اهل بیت (علیهم السلام)

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

قضب، ابّا:

في تفسير علي بن إبراهيم: … فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ أَنَّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا الى قوله: وَ قَضْباً قال: القضب القت قوله: و فاكهة و أبا قال: الأب الحشيش للبهائم. [1]

درتفسیر علی­ابن ابراهیم روایت شده … قضب یعنی گیاهان صحرایی خوردنی و «اب» در «فاكهة و أبا» یعنی علف­هایی که برای چهارپایان است.

در اين روايت «قضب» به «قت» يعني گياهان صحرايي معنا شده و «اب» به علف و در لغت نيز همين معنا براي اين دو واژه مطرح شده است: «قال: و أَهل مكة يُسَمون القَتَّ القَضْبةَ.»[2] ؛ «الأَبُّ كُلُّ ما أَخْرَجَتِ الأَرضُ من النَّباتِ. و قال عطاء: كُلُّ شي‏ءٍ يَنْبُتُ على وَجْهِ الأَرض»[3] رجع، صدع:

في تفسير علي بن إبراهيم حدثنا جعفر بن أحمد بن عبيد الله بن موسى عن الحسن بن على بن أبى حمزة عن أبى بصير في قوله: … وَ السَّماءِ ذاتِ الرَّجْعِ قال: ذات المطر وَ الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ اى ذات النبات.[4] در تفسیر علی­ابن ابراهیم روایت شده که درمورد «وَ السَّماءِ ذاتِ الرَّجْعِ» گفته شده یعنی آسمان دارای باران و «وَ الْأَرْضِ ذاتِ الصَّدْعِ» یعنی زمین دارای روییدنی.

در اين روايت واژة «رجع» به باران و واژة «صدع» به گياهان معنا شده كه در منابع لغت نيز همين معاني عينا تكرار شده است: «و الرَّجْع: المطر لأَنه يرجع مرة بعد مرة.»[5] «و الصَّدْعُ: نباتُ الأَرض لأَنه يَصْدَعُها يَشُقُّها فَتَنْصَدِعُ به» [6]

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

معناشناسی واژگان قرآن در روایات اهل بیت (علیهم السلام)