دانلود پایان نامه : مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

عقل

يكي ديگر از علل انعطاف قوانين ديني استفاده از عقل است، اسلام نقش عقل را در حريم دين پذيرفته و براي آن در قوانين خود، حق قائل شده است. و دين، عقل را به عنوان يكي از منابع احكام معرفي كرده و آن را در كنار قرآن و سنت قرار داده است و كارشناسان ديني، به پيوند ناگستني عقل و شرع قائلند و مي­گويند: «هر چه را عقل در يابد، شرع بر طبق آن حكم مي كند؛ و هرچه را شرع حكم كند، مبناي عقلي دارد.» عقل در قوانین اسلامی، دارای سه حق مهم است 1- داوری، نسبت به متون و احکام دینی، شیخ مفید در این باره می‌گوید: «إن وجدنا حدیثا یخالف احکام العقول طرحناه لقضیه العقول بفساده.»[1] اگرحدیثی را بیابیم که با حکم عقل مخالفت دارد، آنرا رها می کنیم؛ زیرا عقل به فساد آن حکم می‌کند. 2- کشف قوانین، یعنی قوانینی که بوسیله عقل به رسمیت شناخته می شود، مورد تأیید و امضای شرع است؛ «کل ماحکم به العقل، حکم به الشرع.» و چنانچه عقل، مصلحت یا مفسده یک قانون را درک نماید نظر او معتبر و با ارزش است.3- تفسیر شریعت، سهم دیگر عقل در شریعت، امکان دخالت او در تفسیر قوانین شرع است، و شرع نقش عقل را در تفسیر شریعت پذیرفته است. از این­رو، عقل می­تواند با به دست آوردن مصالح و مفاسد قوانین، نسبت به دایره گسترش آنها از نظر سعه و ضیق و اطلاق و تقیید­شان نظر دهد.[2]

پس حکومت دینی می‌تواند با نشاندن فقه در کنار عقلانیت و تدبیر عقلایی بنحو احسن جواب­گوی تغییرات و مشکلات بوجود آمده باشد. بنابراین، ثبات دین به معنای عدم امکان انعطاف آن با شرایط متغیر نیست، بلکه در دین ثابت، عناصر منعطف و همساز با تغییرات، پیش بینی شده است.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی