دانلود پایان نامه رشته الهیات- فقه و فلسفه : بررسی تطبیقی نظریه تکثرگرایی سروش و وحدت متعالی ادیان نصرمبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

دلیل عقلی در تبیین گروهی از اندیشمندان غربی

افلاطون، معتقد است كه وجود دولت در زندگي اجتماعي انسان، نياز فطري و طبيعي اوست و بدون دولت، تحصيل حياتِ با فضيلت امكان ندارد:

«تحصیل حیات با فضیلت براي افراد بشر جز به وجود دولت ممكن نيست زيرا طبيعت انسان به حيات سياسي و زندگي اجتماعي متمايل است؛ بنابراين وجود دولت از امور طبيعي است كه انسان از آن بي نياز نيست.»[1]

ارسطو(384 – 322 ق.م) در كتاب سياست، از راه «مدنيّ بالطبع» بودن انسان به اثبات ضرورت حكومت مي‌پردازد و مي‌گويد:

«انسان‌ها از روي فطرت، اوّل «خانواده» بعد «دهكده» و در نهايت «اجتماع» را براي بهتر زيستن پديدآوردند. وي می‌افزاید: «شهر پدیده‌ای طبیعی است و انسان به حکم طبیعت حیوانی، اجتماعی است و آن­كس كه از روي طبع و نه بر اثر تصادف، بي­وطن است، موجودي یا فروتر از آدمي است يا برتر از او. كسي كه طبعش چنين باشد همواره درپي جنگ وستيزاست. بنابراين شهر طبيعتا بر فرد مقدم است؛ زيرا افراد چون نمي‌توانند به تنهايي نيازهاي خويش را بر آوردند، ناگزير بايد به كل شهر بپيوندند، آدمي‌زادي كه از فضيلت بي­بهره باشد، درّنده خوي­ترين جانداران و در شهوت‌راني و آزمندي­بدترين آنهاست. از سوي ديگرداد ويژه شهراست و دادگري سامان جامعه سياسي است.»[2]

بنابراين، چون انسان يك موجود «مدني بالطبع» است، بايد دراجتماع زندگي كند و در اجتماع نيز به دليل اختلاف سليقه‌ها و تضاد منافع به قانون نياز دارد. و براي اجراي قانون و ايجاد جامعه بدون هرج و مرج به حكومت محتاج است.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

مبانی کلامی مشروعیت حکومت دینی