دانلود پایان نامه الهیات- فقه و فلسفه : تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

خیر بودن هر چیز خوش آیند و نیک

«إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ـ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ـ وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا»[1]؛ به راستی که انسان حریص و کم طاقت آفریده شده است، چون صدمه­ای به او رسد عجز و لابه کند و چون خیری به او رسد بخل ورزد.

«لَا يَسْأَمُ الْإِنسَانُ مِن دُعَاء الْخَيْرِ وَإِن مَّسَّهُ الشَّرُّ فَيَؤُوسٌ قَنُوطٌ»[2]؛ انسان از دعای خیر خسته نمی­شود، و چون آسیبی به او رسد مأیوس و نومید می­گردد.

در این دو آیه مراد از خیر هر چیز خوش آیند، نعمت و مورد پسند می­باشد. هلوع به معنای «شدت حرص» است و حرص که جزء طبیعت انسان و از فروع حب به ذات است به خودی خود از رذائل اخلاقی نیست، بلکه وسیلة کمال انسان است، اما هنگامی که این صفت در مسیر انحرافی قرار گیرد و به جای اینکه مثلاً در طلب علم و تقوا حرص داشته باشد، در طلب مادیات حریص شد، از رذائل اخلاقی شمرده می­شود. در این آیه، خداوند می­فرماید: انسانها هنگامی که خیری به آنها می­رسد به جای آنکه دیگران را از آن خیر بهره­مند کنند، بخل    می­ورزند و مانع خیر دیگران می­شوند.

انسان یک حالتی دارد که هرگز تنور حرص او از گرمی نمی­افتد، هر چه بیشتر پیدا  می­کند، باز بیشتر می­خواهد و هر چه به او بدهند باز سیر نمی­شود، اما اگر دنیا به او پشت کند، نعمتهای او زائل گردد، و شرّ و بدی و فقر و تنگدستی دامن او را بگیرد، به کلّی مأیوس و ناامید می­شود.[3]

 

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت ورد):

پایان نامه تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

دانلود  رایگان فایل دموی این پایان نامه(فقط حاوی ده صفحه از صفحات پایان نامه با فرمت pdf):

پایان نامه حلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم