دانلود پایان نامه ارشد در مورد: تحول معنای اراده

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور 

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

كانت پس از دفاع از آزادي و اختيار در مابعدالطبيعه اخلاق ، با نگارش نقد عقل عملي به تصديق آزادي همت مي گمارد . وي در اين كتاب تلاش مي كند  بين اختيار و قانون عملي اخلاق  يعني بين آزادي و ضرورت قانون عقل پيوندي برقرار كند .  استدلال وي به اين شرح است كه  انسان به عنوان موجود متعقل داراي اراده اي است كه بر بنياد غايات و به وسيله  اصول موجب مي گردد . اگر ماكزيم  اراده بر اساس اصول عملي مادي موجب گردد ، آنگاه همواره اراده در بند جبر علي و موجبيت طبيعي قرار مي گيرد . وهمچنين تمامي اصول مادي را مي توان ذيل اصل كلي خود دوستي يا سعادت فردي قرار داد  . به هر نحوي و تحت هر عنواني  (( در اينگونه اصل هاي  سوبژكتيو [1]يا دستورهاي تجربي هيچ نشاني از آزادي نمي توان يافت ؛ زيرا آزادي فقط آنگاه ممكنست كه خرد بتواند طبق قانون هاي خود عمل كند و بي آنكه تابع تمايلات گردد  به اراده تعين بخشد  ))     ( نقيب زاده ، 1364 ،  ص 313 )

زيرا ، اگر اصول مادي اراده را موجب گردانند ، آنگاه  اولا  صفت اصلي عليت اراده آزاد كه همانا خودانگيختگيِ مطلق و آزاد از علل طبيعي است ، امكان پذير نمي گردد ، و ثانيا  هرگز قادر به ارائه             قانوني عيني[2]  كه فارق از شرايط تجربي باشد و  براي تمامي موجودات متعقل  معتبر باشد نيستيم . بنابراين  اراده آزاد و خودانگيخته جز با الزام و تبعيتِ اراده از قانون اخلاق امكان پذير نمي گردد . تبعيت آزاد نيز امكان پذير نيست مگر با خود قانون گذاري عقل محض و الزام قانون عقل عملي  كه در اصل نوعي خود اجباري است كه به استقلال مطلق از موجبيت قوانين طبيعي  منجر مي گردد .

(( اين استقلال همان اختيار[3]  به معناي سلبي كلمه  ، و اين قانون گذاري ذاتي [4] عقل محض  و بنابراين عقل عملي ، اختيار به معناي ايجابي كلمه است . بنابراين قانون اخلاق گوياي چيزي جز خود آئيني [5] عقل عملي محض ، يعني اختيار ، نيست .  )) ( كانت ، 1384 ، ص 58 )

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور