دانلود پایان نامه ارشد در مورد:اراده انگاری از کانت تا نیچه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور 

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

طبیعت اخلاقی تنها موجَب کنندة اراده در فیشته :

         در کانت توضیح داده شد که وی برای حل تعارض میان آزادی معقول  و  ضرورت طبیعی  با توصیف ارادة آزاد همچون ظهور عینیِ  عقل عملی ، در دام نوعی فرمالیسم ( صورت انگاری )  گرفتار گشت که در آن ریشة تعارض ، یعنی امیال و غرایز انسانی مغفول ماند . با این وصف در کانت تقابل بین امیال و قانون عقل در فرد همواره بر شکاف میان انسان به عنوان موجودی پدیداری و تابع امیال(بُعد طبیعی فرد ) و انسان به مثابه موجودِ معقول و تابع قانون عقل عملی(بُعد عقلانی فرد) ، تاکید دارد و این اسباب غفلت از بُعد طبیعی انسان یعنی امیال و غرایز وی می‌گردد . به این سبب فیشته با تاکید بر طبع اخلاقی بشر و وجدان به عنوان ارزش اخلاقی عمل در برطرف سازی شکاف کانتی اهتمام می‌ورزد . زیرا (( تنها با فعالیت اخلاقی می‌توانیم به طریق سنتز حقیقی پی‌ببریم . عمل اخلاقی ثنویت ذهن وعین را از میان می‌برد . آن دو را با هم پیوند می‌زند . تلاش برای به دست آوردن عدالت امری عینی است و کوششی برای غلبه بر آنچه که مقصودمان است ، یعنی عدالت که جلوه پویا و فعال آن در خود اظهاری[1] ذهن و خود اثباتی[2] آن است . ))                  ( قیصر ، 1383 ، ص 49 ) +

به اعتقاد فیشته آنچه  الزام اراده را به همراه دارد ، ریشه در «خود» و طبیعت  بشری آن دارد . این طبیعت بشری را فیشته  طبع اخلاقی بشر یا طبع فضیلت شناس بشر می‌نامد . ( کاپلستون ، جلد 7 ،1375 ، ص 70 )

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور