
عنوان پایان نامه :
سیر تحول معنای -اراده- از کانت تا نیچه- با تاکید بر فیشته و شوپنها ور
یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :
اثبات و معنای وجود خدا در کانت : کانت وجود ايده خدا و نفس را مبتنی بر ايده اختیار و اراده آزاد می داند نه بالعکس . وی دلیل این امر را اینگونه توضیح می دهد :
به سبب آن که تنها ایده ای که به نحو پیشین [1] به آن علم داریم همان اختیار [2] یا آزادی است و اختیار شرط قانون اخلاق است . بنابراین صرفاً اختیار دارای واقعیت عینی عملی است . اما دو ایده خدا و جاودانگی نفس به واسطه اراده واجد واقعیت عینی می گردنند ، زیرا آنها شرایط قانون اخلاق نیستند ، بلکه تنها شرایط موضوع ضروری اراده ای هستند که از طریق قانون اخلاق موجب می گردد . ( کانت ، 1384 ، ص 10 و 11 )
به عبارت دیگر ، در استدلال برای اثبات وجود خدا و جاودانگی نفس ، (( لب سخن کانت این است که ما مختاریم ، اختیار اساس اخلاق یعنی انجام فعل نیک و پرهیز از فعل بد است . و خلاف این رذیلت است و چون در این جهان پاداش فضیلت و رذیلت به دست نمی آید ، باید نفس باقی باشد تا پس از مرگ پاداش خود را در یابد . و باید ذاتی ( = خدایی ) باشد که به فضیلت پاداش مناسب و به رذیلت کیفر فرا خور بدهد . )) ( حسن زاده ، 1387 ، ص 233 )
آن ذات مقدس چیزی جز ايده خیر اعلاء نيست . اما برای امکان فرض خیر اعلاء باید یک موجود عالیِ اخلاقیِ مقدس و قادر متعال فرض کرد ، زیرا تنها چنین موجودی جامع شرط صوری غایات و هماهنگی غایات نامشروط است . اما آنچه دارای اهمیت است ، این مطلب است که بدانیم فرض وجود خدا برآمده از اخلاق است و نه پایه و اساس اخلاق . یعنی خدا غایتی است که مطرح شدن آن مستلزم فرض قبلی اصول اخلاقی است ونه بالعکس . ( کانت ، 1380 ، ص 42 )