تفسیر هایدگر از تلقی افلاطون درباره حقیقت – دانلود پایان نامه ارشد الهیات- فقه و فلسفه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 تفسیر هایدگر از تلقی افلاطون درباره حقیقت

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

تفسیر هایدگر بر تمثیل غار افلاطون

در این فصل نگارنده بر آن است تا  بحث تفسیری هایدگر درباره حقیقت  از نظر افلاطون را از کتاب درباره ذات حقیقت دنبال کند. هایدگر سعی دارد با نگاه به فلاسفه یونان، به روشن سازی معنای اصیل مفاهیم فلسفی بپردازد.  یکی از این مفاهیمAletheia  است که معادل با  حقیقت گرفته شده است  و دراین رساله مورد توجه است.  هایدگر قصد دارد تا در رساله درباره ذات حقیقت به بررسی ذات آلثیا  بپردازد.کلمه Wesen با Essence و ذات برابر است .  ذات زمینه ای مرتبط با حقیقت و وجود بشری دارد. منظور هایدگر ازWesen در ریشه لاتین آن یعنی Essentia که به معنای چیستی ویا طبیعت ذاتی شئ باز می گردد، نیست. هایدگر معنای اصیلی از Wesen  را در نظر دارد.  بنابراین ذات حقیقت به معنی ایستا ی کلمه باز نمی گردد. بلکه دلالت بر اتفاقی می کند که وجود بشری به نحو فعال در آن قرار گرفته است.

هایدگر در این کتاب بحث خود را با پرسش از ذات حقیقت آغاز می کند. در نگاه متعارف ذات یک چیز، چیستی آن است وچیستی امری کلی است که ذیل آن امور جزئی قرار می گیرند. در این نگرش حقیقت به عنوان مطابقت وصدق در نظر گرفته می شود و حقیقت امری است که به شناسایی ما در­می آید.  به این نحو درباره حقیقت به مثابه امری نظری سخن گفته می شود (هایدگر:2002 :2).   حقیقت به مثابه مطابقت به عنوان  امری بدیهی فهمیده می شود.  ترجمه لاتینی کلمه آلثیا در قرون وسطی کلمه وریتاس بود. توماس آکوئیناس در تفسیری که بر ارسطو دارد حقیقت را مطابقت با اشیاء تعریف می کند وذات را به عنوان چیستی (امر کلی که درتحت آن امور جزئی است)  در نظر می گیرد. با این نظر حقیقت وصف گزاره و شناسایی می گردد.  هایدگر به این نوع نگاه توجه دارد اما می خواهد  آلثیا را در ریشه ای اصیل تر از مطابقت بجوید.  او برای یافتن معنای حقیقت،  درصدد است تا بفهمد که یونانیان  چگونه این کلمه را درک می کردند.  حقیقت برای یونانیان معادل کلمه آلثیا به معنای ناپنهانی بود. حقیقت   امری است که از پنهانی به در آمده است.  ساختار بنیادین  کلمه آلثیا با کلمه ای که ما به عنوان حقیقت چه با لفظwharheit آلمانی یا veritas لاتینی به کار می بریم متفاوت است.  این کلمه ساختاری شبیه به کلمه unschuldآلمانی دارد و مانند آن دارای ساختاری سالبه می باشد.un برسر schuld به معنی رفع تقصیر است (همان :7).  a بر سر lethe هم به معنای نفی می باشد.  برای  یونانیان آلثیا برابر با از پنهانی به آشکاری درآمدن است.  حقیقت به معنای آشکاری با حقیقت به معنای صدق کاملا متفاوت است.  به این جهت که آنها از تجربه های بنیادین متفاوتی بر می خیزند نمی توانند با یکدیگر برابر باشند (همان: 8).  تجربه حقیقت به عنوان آلثیا شامل تجربه پنهانی در پنهان بودن هم می گردد.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

تفسیر هایدگر از تلقی افلاطون درباره حقیقت