تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم – پایان نامه الهیات- فقه و فلسفه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

شعائر الهی

شعائر جمع «شعیره» به معنی علامت و نشانه است، بنابراین «شعائر الله» به معنی   نشانه­های پروردگار است که شامل سرفصل­های آئین إلهی، برنامه های کلّی و آنچه در نخستین برخورد با این آئین چشمگیر است ـ و از جمله مناسک حجّ ـ می­باشد که انسان را به یاد خدا می­اندازد. نکته­ای که قرآن در مورد شعائر الهی ذکر کرده، تعظیم آنها است و حقیقت تعظیم آن است که مقام و موقعیت این شعائر را در أفکار، اذهان، ظاهر و باطن بالا ببرند و آنچه در خور احترام و عظمت آنها است به جای آورند. تعظیم شعائر الهی باید از تقوای قلب سرچشمه بگیرد تا ارزش پیدا کند. «من یعظّم شعائر الله فإنّها من تَقوَی القلوب»[1] هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد در حقیقت، آن حاکی از پاکی دلهاست.

تعظیم و بزرگداشت حقیقی از آن کسانی است که تقوای دل دارند، و می­دانیم تقوا، روح پرهیزگاری و احساس مسئولیت در برابر فرمانهای الهی چیزی است که کانون آن قلب و روح آدمی است، و از آنجا است که به جسم سرایت می­کند، لذا می توان گفت: احترام و بزرگداشت شعائر الهی از نشانه های تقوای دل است.[2]

«وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُم مِّن شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ … »[3]؛ و شتران فربه را در حجّ برای شما از شعائر الهی قرار دادیم، در آنها برای شما خیر است.

گوشت قربانی از شعائر الهی است که قرآن به خیر بودن آن اشاره می­کند اولاً چون از آن به دیگران اطعام می­نمایند و ثانیاً به خاطر این ایثار و گذشت و عبادت پروردگار، از نتایج معنوی آن بهره­مند خواهند شد و به پیشگاه خداوند تقرب پیدا می­کنند.

 

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم