تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم – دانلود پایان نامه

دانلود پایان نامه

عنوان پایان نامه :

 تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم

یک صفحه از متن پایان نامه فقط برای نمونه :

سوء

راغب اصفهانی در کتاب مفردات در مورد این کلمه می­فرماید:

«السوء کل ما یغمّ الانسان من الأمور الدنیویة و الأخرویة و من الأحوال النفسیة و البدنیّة و الخارجیة، من فوات المال و جاه و فقد حمیم، و قوله: «بَیضاء مِن غَیرِ سوءٍ»[1] أی من غیر آفة بها و فسرّ بالبرص و ذلک بعض الآفات التی تعرض للید، و السیئة: الفعل القبیحة و هی ضدّ الحسنة»[2]

سوء به هر چیزی گفته می­شود که انسان را غمگین و ناراحت سازد، از امور دنیایی   می­خواهد باشد یا اخروی، و همچنین فرقی نمی­کند که از احوال نفس یا بدن یا اشیای خارجی باشد، مانند: از دست دادن مال یا جان یا دوستی صمیمی و قول خداوند که می­فرماید: دستانی که سفید و بی گزند باشد، یعنی بدون اینکه آسیب و آفتی در دستها باشد، دستها سفید     می­باشند و منظور از آن برش باشد؛ که برش یکی از آفات دست  می­باشد که بر آن عارض  می­شود. و سیئه یعنی فعل قبیح و ضدّ حسنه است.

«أنّ الأصل الواحد فی هذه المادّه هو ما یقابل الحسن، و هو ما یکون غیر مستحسن فی ذاته، سواء کان فی عمل أو موضوع أو حکم أو أمر قلبیّ أو معنوی أو غیرها»[3]

أصل واحد در این کلمه به آن چیزی گفته می­شود که در مقابل حسن است و در ذات خودش مورد حسن و نیکوئی قرار نمی­گیرد، خواه این أصل در عملی باشد یا موضوع خارجی یا حکمی یا یک أمر قلبی یا معنوی و یا غیر اینها.

مادّة «سوء» 167 بار در قرآن کریم آمده است و کلمة سوء به معنای هر چیزی است که انسان از آن نفرت دارد و آن را یا به حسب طبعش یا عقلش و یا شرع بد می­داند.

برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک زیر

 لینک متن کامل پایان نامه رشته مهندسی صنایع با عنوان 

تحلیل فلسفی آیات خیر وشر در قرآن کریم